dinsdag 9 augustus 2016

De Grote Putting - vogelbroed- en rustgebied - Hengstdijk

.
 
 
 
 
De Grote Putting is een van de weinige echte oudlandgebieden die Zeeland nog kent. Het gebied is gelegen in de Grote Hengstdijkpolder die reeds vóór 1161 was ingepolderd. Daarmee is dit een van de oudste gebieden uit de streek. De Putting is een laaggelegen weidegebied en bestaat uit zeer veel kleine perceeltjes begrensd door kronkelig lopende slootjes en greppeltjes. In vroeger tijden is hier veen uit de ondergrond gestoken wat ten dele het 'hollebollige' karakter van het grasland verklaart. In de zomermaanden is de Putting vooral een gebied voor weidevogels, zoals kievit, grutto en kluut. In de wintermaanden zijn het vooral grote groepen kolganzen, grauwe ganzen en Canadese ganzen die het gebied bezoeken.
. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© bert deben – Hengstdijk, 08 augustus 2016
 
 

6 opmerkingen:

  1. Hier zou ik graag vertoeven.
    Kijken en genieten.
    In het Hunzedal dr. hoor je geen weidevogels meer in het voorjaar...zo arm....:(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is prachtig, heel rustgevend ... (misschien moet ik er eigenlijk net geen reclame voor maken om het zo te houden ... ;-) )

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige reportage heb je gemaakt.

    Groet, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik genoot niet enkel van de natuur, maar voor het eerst sinds lang ook van het fotograferen ... xx

      Verwijderen
  3. Hengstdijk vorige vrijdag langs gereden Bert, echter dat weggetje en bruggetje niet gezien??
    Hunzedal ooit een midweek op vakantie geweest, wel jaartje of 15 geleden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb het ook nog maar net, per toeval, ontdekt - als jullie nog eens komen fietsen zal ik zeggen welk weggetje je in moet slaan (tussen de velden)

      Verwijderen